Thursday, February 23, 2012

JOM JIMAT TENAGA



Jom Jimat Tenaga... anda bukan sahaja bersama menghijaukan bumi tetapi juga telah mengurangkan belanja pembayaran bil tenaga elektrik bulan... maka jomlah kita jimat tenaga.

Jawatankuasa Pembangunan Maklumat Alam Sekitar, SK Bandar Pusat mencadangkan :

1. Penggunaan kipas di seluruh kawasan sekolah hanya dibenarkan bermula jam 10.00 pagi dengan kelajuan tidak melebihi 3, manakala penggunaan penyaman udara hendaklah tidak kurang daripada 22 darjah C.
2. Lampu seluruh kawasan sekolah hendaklah dipadam setelah jam 7.30 pagi.
3. Padan semua komputer yang tidak digunakan dan setiap murid hanya dihadkan penggunaan tidak melebihi 25 minit tatkala berada di Makmal Bahasa/ICT, Pusat Akses Sekolah mahupun di Pusat Sumber Sekolah.
4. Pihak sekolah sangat menggalakkan murid-murid hadir ke sekolah dengan berjalan kaki atau berbasikal sahaja, oleh itu murid sudah semesti akan bangun awal untuk ke sekolah dan pasti menyihatkan, ini juga akan menjimatkan penggunaan petroleum yang merupakan sumber tenaga yang semakin kritikal.

'Jom, jimat tenaga', bukan bermakna tidak membuat kerja, tetapi berhemah dalam penggunaan tenaga, selain berjimat kita juga dapat menyelamatkan dunia demi masa depan generasi akan datang.

No comments:

Post a Comment